Zespół Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Małgorzata Madalińska - skrzypceMałgorzata Madalińska skrzypce

Tegoroczna absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki  w Łodzi, w klasie skrzypiec Elżbiety Puchalskiej (od 2010). W październiku br. rozpocznie naukę w łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.

Wielokrotnie brała udział w kursach mistrzowskich, m. in. w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie w klasie prof. Moniki Urbaniak-Lisik, Europejskich Warsztatach Muzycznych w Kołobrzegu oraz Janowieckich Interpretacjach Muzycznych w klasie prof. Jana Staniendy.

Przez 4 lata była koncertmistrzem Orkiestry  Symfonicznej ZSM  im. Stanisława Moniuszki w Łodzi.

 

 

Zespół Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi
Pierwszy etap działalności Szkoły to czas silnych powiązań z Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi. Obie instytucje zajmowały ten sam zabytkowy pałac przy ulicy Gdańskiej 32 oraz posiadały w dużej mierze wspólną kadrę pedagogiczną i wspólne zespoły, takie jak chór czy orkiestra.

Lata 1950-55 to okres krystalizowania się organizacyjnej i programowej struktury Szkoły.  Był to również czas wspaniałych dokonań artystycznych. Pod dyrekcją Władysława Raczkowskiego wystawiono wówczas z powodzeniem, między innymi fragmenty oper Madame Butterfly G. Pucciniego, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, Strasznego Dworu S. Moniuszki, czy tak wybitne dzieła jak Requiem W. A. Mozarta, czy Stabat Mater K. Szymanowskiego.

Ten pierwszy etap na wiele lat naznaczył Szkole główny nurt jej działań artystycznych, ukierunkowanych na koncertowe wykonania wielkich dzieł symfonicznych, oratoryjnych czy scenicznych. Wśród nich znalazły się takie dzieła jak: Wierchy A. Malawskiego, Pieśń o lasach D. Szostakowicza, Tańce Połowieckie A. Borodina, Dydona i Eneasz H. Pucella, Milda i Sonety Krymskie S. Moniuszki, Magnificat, Gloria i Stabat Mater A. Vivaldiego, Requiem M. Zwierzchowskiego, Msza Koronacyjna  W. A. Mozarta,  Ad Matrem H. M. Góreckiego, Krzesany, Siwa Mgła i Exodus W. Kilara, koncerty solowe: J. S. Bacha, W. A. Mozarta, C. Saint-Saëns’a, K. Kurpińskiego, A. Piazzolli i wiele innych.

Kolejni dyrygenci orkiestry: Zygmunt Gzella, Zdzisław Sołtyszewski, Barbara Sobolczyk, Marta Kosielska, Grzegorz Wierus łączą w swej pracy zarówno działania pedagogiczne, uznając, że doświadczenia gry zespołowej znaczącą wpływają na rzemiosło każdego młodego muzyka, a także wprowadzają młodych artystów w świat zawodowego życia koncertowego. Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki koncertuje co najmniej trzy razy w każdym roku szkolnym, z programem obejmującym dzieła z epok od baroku po XXI wiek. Koncerty odbywają się na scenie Opery Łódzkiej, Teatru Muzycznego i Teatru Nowego w Łodzi oraz regularnie na estradzie Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi. 

Zespół ma za sobą również tournée zagraniczne, by wymienić tylko te z ostatnich lat – Niemcy 1999 (Stuttgart) i 2005 (Festiwal Eurotreff), a także prawykonania kompozycji współczesnych łódzkich kompozytorów, t. j.: Bronisław Kazimierz Przybylski, Krzysztof Grzeszczak czy Artur Zagajewski.

Ostatnim sukcesem Orkiestry było wspólne wykonanie, wraz z solistami – wokalistami, chórem, baletem i big-bandem,  musicalu Romana Czubatego Błękitny Zamek (Teatr Nowy im. K. Dejmka  w Łodzi – sezon 2012/2013). Przedstawienia zakończyły się sukcesem zarówno odtwórców głównych ról, jak również zespołów wokalnych i tanecznych, przy ogromnym nakładzie pracy Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, pod dyrekcją Grzegorza Wierusa. 

 

Grzegorz WierusGrzegorz Wierus  dyrygent
Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Tomasza Bugaja, a także studia architektoniczne na Politechnice Krakowskiej. Swoje umiejętności doskonalił ponadto w klasie Wojciecha Rajskiego (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem), a także w  trakcie kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich dyrygentów jak Gabriel Chmura, Howard Williams, Lucas Vis, Helmuth Rilling. Od 2012 roku. związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu (gdzie m.in. prowadzi spektakle baletowe Święta wiosny I. Strawińskiego) . Od 2010 roku współpacuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (w latach 2010-2012 jako asystent dyrygenta, prowadzący m.in autorski cykl koncertów familijnych Filharmonia: o co tyle hałasu!?). Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Orkiestra Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.

Stale współpracuje z wiodącym ukraińskim zespołem muzyki współczesnej Ensemble Nostri Temporis z Kijowa, z którym dał kilkadziesiąt prawykonań utworów młodych kompozytorów (projekty Transit I, Transit II audio-video (Kijów, Lwów, Warszawa 2010-2011), aXes. Triduum Muzyki Nowej (Kraków 2010-2011). Ponadto jest współzałożycielem wokalno-instrumentalnej Grupy InAntis oraz dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne, np.: Solaris Electronic Opera K. Nepelskiego (Festiwal Malta, Poznań, 2007), projekt operowy Haendel/NepelskiGiulio Cesare z Grupą InAntis (festiwal Iubilaei Cantus, Nowy Sącz, 2009), Oratorium Dance Project we współpracy z Teatrem Chorea z Łodzi (spektakl uhonorowany nagrodami Teatralne Złote Maski 2011/2012 oraz Energia kultury 2011). Chętnie angażuje się w działalność społecznościową oraz projekty z pogranicza muzyki profesjonalnej i amatorskiej (prowadzone wspólnie z poetą i muzykiem-amatorem Łukaszem Jaroszem projekty Mgłowce oraz Zziajani Porywacze Makowców).
Prowadzi liczne warsztaty muzyczne i koncerty popularyzatorskie, współracując m.in. z Fundacją ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom, festiwalem Mała Warszawska Jesień oraz Instytutem Adama Mickiewicza.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2013 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl

do góry