Urszula Janik
Naukę gry na flecie rozpoczęła w Państwowym Liceum Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi w klasie prof. Antoniego Wierzbińskiego i pod jego kierunkiem ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem, 1984). Swoje umiejętności doskonaliła w Konserwatorium Paryskim w klasie prof. Alaina Mariona, który ufundował jej roczne stypendium jako wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Fletowym im. J. P. Rampala w Paryżu. Przez kolejny rok kontynuowała studia w Paryżu jako stypendystka rządu francuskiego. W tym czasie uczestniczyła także w mistrzowskich kursach interpretacji w Nicei (prof. Alain Marion), Bayreuth (prof. Milan Munclinger) i Dusznikach (prof. Jerzy Mrozik).
W czasie studiów brała udział w wielu międzynarodowych konkursach fletowych, które zaowocowały licznymi nagrodami i wyróżnieniami. Do najważniejszych należy zaliczyć: I nagrodę i nagrodę specjalną w Ogólnopolskim Konkursie Fletowym we Włoszkowicach, IV nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Anconie (Włochy), IV nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Kobe, VI nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Fletowym im. J. S. Bacha w Lipsku.
Tuż po studiach nawiązała stałą współpracę z Polską Orkiestrą Kameralną (obecnie orkiestra Sinfonia Varsovia), której została pierwszą flecistką i solistką. Osobowość artystyczna Urszuli Janik kształtowała się podczas współpracy tej orkiestry z największymi postaciami muzycznymi ostatnich lat, takimi jak: M. Argerich, Ch. Dutoit, J. Galway, I. Grafenauer, L. Hager, M. Maisky, A. Marion, A. S. Mutter, K. Penderecki, J. P. Rampal, M. Rostropowicz i wielu innych. Szczególne miejsce zajmował wśród nich Yehudi Menuhin, pod którego batutą występowała m.in. jako solistka.
Urszula Janik koncertowała z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i jako solistka z orkiestrą Sinfonia Varsovia w wielu krajach Europy. Zadebiutowała w Filharmonii Narodowej, grając solową partię fletu w Symfonii koncertującej Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Jerzego Katlewicza (utwór ten nagrała archiwalnie również z WOSPRiTV). Dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji. W marcu 2002 roku ukazała się płyta CD z jej udziałem, z utworami kameralnymi C. Debussy’ego, J. Iberta, M. Ravela i A. Roussela.
Od stycznia 2002 roku Urszula Janik jest pierwszą flecistką i solistką Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Od października 2002 roku prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest także wykładowcą wielu kursów i warsztatów fletowych, m.in. w Nowym Sączu i Sarbinowie; zasiada w jury krajowych konkursów i przesłuchań fletowych. W maju 2010 roku została zaproszona na VIII Międzynarodowy Festiwal Fletowy w Słowenii, gdzie koncertowała i prowadziła warsztaty fletowe obok takich gwiazd muzyki fletowej, jak: prof. Peter-Lukas Graf i Emmanuel Pahud.
W 2012 roku wydała płytę „Barwy Fletu” zawierającą arcydzieła francuskiej literatury fletowej. W tym samym roku ukazała się płyta z jej udziałem solowym w utworze „Fonogrammi” Krzysztofa Pendereckiego. Płyta ta uzyskała nominację, a następnie nagrodę Grammi 2013.
W lutym 2013 Urszula Janik uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.